Split Payment

Projekt nowelizacji ustawy VAT, po konsultacjach publicznych, został przyjęty przez Rząd w dniu 29 września 2017 i teraz zajmie się nim Sejm. Najważniejsza informacja dla przedsiębiorców to ta, że nowe przepisy mają wejść w życie od 1 kwietnia 2018, chociaż początkowo zakładano, że będzie to 1 stycznia 2018.

W związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy VAT, konieczne będą aktualizacje systemu informatycznego ERTA, z którego korzystają nasi Klienci w obszarze rejestru przelewów i rejestrowania wyciągów bankowych. Nie wykluczamy także innych obszarów systemu z uwagi na fakt, że zmienią się rozliczenia płynności finansowej i dostępność środków finansowych.

Dlatego też już dziś, w oczekiwaniu na szczegóły i wymagania techniczne w zakresie stosowania mechanizmu podzielonej płatności, które określi resort finansów, przygotowujemy system ERTA do obsługi tzw. mechanizmu podzielonej płatności, nazywanego potocznie split payment. Szczególnie ważny będzie nowy formularz przelewu, za pomocą którego przedsiębiorcy będą regulować zapłaty w sposób podzielony.

Istota stosowania mechanizmu split payment polega na tym, że nabywca dobrowolnie będzie decydował, czy zapłatę za fakturę podzieli na dwie kwoty. Kwotę netto z faktury zapłaci na dotychczasowy rachunek rozliczeniowy sprzedającego lub w inny sposób (np. przez kompensatę), natomiast kwotę VAT zapłaci na specjalny rachunek bankowy sprzedającego nazywany rachunkiem VAT. Nabywca wykona jeden przelew, na specjalnym wzorze przelewu, natomiast podziału kwoty zapłaty na dwa rachunki dokona bank, w którym przedsiębiorca ma swoje konto bankowe.

Należy pamiętać, że wybór tej metody zapłaty jest dobrowolny, niczym nie ograniczony i może być zastosowany do pojedynczej faktury zakupu. Możemy zatem regulować zapłaty dotychczasową metodą a tylko wybrane faktury metodą split payment. Na przykład tylko do tych faktur, przy których mamy wątpliwości związane ze jej wystawcą.

Ministerstwo Finansów przygotowało jednak zachęty do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, które zostały wymienione w projekcie nowelizacji ustawy VAT. Najważniejsza z nich to szybkie zwroty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, chociaż niektórzy przedsiębiorcy mogą uznać, że inne zachęty są dla nich dużo ważniejsze.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów na początku split payment ma być dobrowolny, a gdy zgodę wyrazi Komisja Europejska będzie obowiązkowy.

Również z tego powodu, wsparcie ze strony systemu informatycznego ERTA, w obsłudze wszystkich elementów związanych z procesem mechanizmu podzielonej płatności jest ważne i niezbędne.

Kontakt

SZCZECIN - Centrala
TriSoft Systemy Informatyczne Sp. z o.o.
ul. Sosnowa 6/3
71-468 Szczecin
tel. +48 91 462 40 09
mail: biuro (at) trisoft.com.pl
TRÓJMIASTO
TriSoft Systemy Informatyczne Sp. z o.o.
Tomasz Urban
Gdańsk / Gdynia /Sopot
tel. +48 514 503 505
mail: t.urban (at) trisoft.com.pl
KRAKÓW
Tes s.c.
M.Kosiorowski, P.Kuczara, R.Tekieli
Kraków
tel. +48 12 640 92 50
mail: biuro (at) tes.krakow.pl


Nasze biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00

TRISOFT Systemy Informatyczne Sp. z o.o.
Sosnowa 6/3 71-468 Szczecin zachodniopomorskie Polska
+48 91 462 40 09 +48 91 431 90 16 biuro(at)trisoft.com.pl